Interview met Carlo Bisselink - consultant bij JE

Hoe ben je bij JE terecht gekomen?

JE had een vacature voor een leuke functie van project controller voor grote investeringsprojecten. Ik heb toen op die vacature gereageerd. JE reageerde heel snel en wij zijn eigenlijk niet lang daarna al in gesprek gegaan.

Dus je reageerde eigenlijk op een Werving & Selectie vacature bij één van de opdrachtgevers en uiteindelijk ben je nu consultant bij JE. Kan je mij vertellen hoe dat is gegaan?

Zoals ik al aangaf hadden JE en ikzelf snel een zeer plezierig contact. De vacature was inmiddels ingevuld, maar JE had, zeker gezien mijn achtergrond, ook interesse om in ieder geval met mij in contact te komen. Ik zat bij de gemeente Arnhem en daarvoor had ik bij Ernst & Young gewerkt. Dát en de click die er was, was voor JE voldoende om te vragen of ik ook interesse had in de functie van consultant.

Wat doe je op dit moment?

Op dit moment ben ik al bijna een  jaar aan het werk als financieel adviseur bij de Gemeente Helmond. Dat is best een diverse en uitdagende klus. De gehele financiële organisatie in Helmond wordt nu gereorganiseerd. Wat mij het meest is opgevallen, is dat ik ‘in conditie moest komen’ in deze  huidige, nieuwe rol. Vanuit mijn oude werkgever dacht ik met gemak een overstap te maken. De eerste twee maanden waren echter een reality check! De vele eerste indrukken, scherp willen zijn gedurende de hele dag en ook de grotere reisafstand maakten dat ik ook echt vermoeid was ’s avonds. Na drie maanden keerde dit en ontstond er weer energie voor sporten. Ook verdween de flinke avond vermoeidheid doordat mijn mentale conditie sterker werd. Deze reality check maakte dat ik echt besefte dat het een goede stap was om mezelf weer eens op een hele goede wijze uit te dagen. Je kunt wel stellen dat het arbeidsplezier flink is toegenomen.

Wat maakt dit werk zo leuk voor jou?

Kennis van de gemeentewereld in combinatie met een compleet nieuwe werkomgeving. De klantwens en je eigen wensen, maken het juist mogelijk jezelf op een hele goede wijze zichtbaar te maken bij een klant en ook te zorgen dat je iets toevoegt wat er nog niet is. Complimenten ontvangen is en blijft altijd heel leuk!

Hoe is het om collega’s door heel het land te hebben?

Eén van de overdenkingen om bij JE te starten was een mogelijk gemis aan directe collega’s. Sociale aspecten zijn tenslotte ook een belangrijke arbeidsvoorwaarde voor prettig werken. Ik kan nu na bijna een jaar één ding met stellige overtuiging zeggen: JE is een organisatie waar je elkaar niet dagelijks ziet, maar waar we met elkaar in staat zijn om een hele collegiale sfeer neer te zetten. Dit zie je direct terug in herkenning, plezier en openheid bij interne bijeenkomsten en cursussen.

Wisselen jullie onderling ook kennis uit? Zien jullie elkaar regelmatig?

Kwartaalgewijze bijeenkomsten met een leuke ontspannen activiteit (van varen over het IJsselmeer tot karten en je collega eens lekker uitdagen) en interne opleidingen zorgen ervoor dat je elkaar met enige regelmaat ontmoet. Voldoende vaak om ook écht met elkaar een band op te bouwen. Daarbij is de omvang van de organisatie te overzien, ken je iedereen al snel en weet je waar je collega een klus doet! Naast privé dus ook over werk voldoende prettige gespreksstof.

Daarnaast is het me opgevallen dat als iemand een vraag heeft en deze vraag in de JE groep plaatst, er bij alle collega’s spontaan en constructief meedenken ontstaat en handreikingen toegeworpen worden.

Als jij carte blanche zou hebben in je loopbaanontwikkeling, hoe zien de komende jaren er dan voor jou uit?

Mijn beeld voor de komende jaren is die van een allround consultant zijn en steeds meer een managementkant erbij pakken. Iets minder met de inhoud bezig zijn en meer met het regelen van het proces rondom én zorgen dat er voldoende richting is, zodat iedereen zijn werk kan doen. Te allen tijde bereid zijn om weer met de voeten in de klei te staan hoort daar ook bij. Tenslotte blijft het omgaan met mensen en kennis overdragen me altijd trekken.

Is dit mogelijk bij JE?

Eén van de zeer positieve ervaringen die ik nu op heb gedaan, is dat JE (John en Eric) een goed en scherp oor hebben. Wensen worden zeker genoteerd en indien mogelijk zullen ze linken gaan leggen naar klussen om erin bij te dragen dat ik mezelf zo goed mogelijk ontwikkel. Natuurlijk heeft iedereen hier dan ook profijt van!

Zijn er punten waarin JE zich kan verbeteren?

Op dit moment zie ik een dynamische, snel handelende organisatie die goede feeling heeft en houdt met de markt. Ze zijn begaan met de collega’s die JE uitdragen bij alle klanten. De menselijke factor is kortom goed aanwezig. Ik zal zeker scherp zijn om verbeterpunten te ontdekken en niet schromen deze ook kenbaar te maken. Deze ruimte is volgens mij bij alle collega’s aanwezig inclusief de directie van JE.

Waarin onderscheidt JE zich ten opzichte van andere financiële dienstverleners volgens jou?

Mijn ervaring heb ik opgedaan bij grote organisaties. Dit heeft ook lange tijd mijn voorkeur gehad. Inmiddels ben ik daarvan teruggekomen: de persoonlijke touch en korte lijnen hebben ertoe geleid dat ik inmiddels een kleinere organisatie als héél erg prettig ervaar en me er ook erg thuis voel. Dat merkte ik meteen al bij het sollicitatiegesprek. Dat was persoonlijker en verliep niet volgens een gestandaardiseerde procedure.
Ik kan wel stellen dat JE veel onderscheidend vermogen heeft. JE collega's durf ik gerust te omschrijven als hele herkenbare mensen. Ze hebben allen iets wat ook door klanten als laagdrempelig wordt ervaren, waardoor er snel en gemakkelijk contact mogelijk is. Deze kenmerken worden blijkbaar herkend door John en Eric tijdens een sollicitatiegesprek. Het zijn volgens mij diezelfde kenmerken die maakt dat klanten snel herkenning hebben bij JE-ers en hen ook ervaren als goede en fijne, tijdelijke collega's.